ایالات متحده: تلفات حماس در جنگ غزه با هدف اسرائیل در نابودی این گروه فاصله زیادی دارد

وال استریت ژورنال: حماس برای ادامه حملات به نیروهای اسرائیلی در غزه و خاک اسرائیل نیروی نظامی و مهمات کافی دارد

سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده تخمین می‌زنند که نیروهای اسرائیلی ۲۰ تا ۳۰ درصد نظامیان حماس را کشته‌اند؛ تلفاتی که به نوشته وال‌ استریت ژورنال، تا هدف اعلام‌شده اسرائیل برای «نابودی» این گروه فاصله زیادی دارد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، این براوردها همچنین نشان داد که حماس برای ادامه حملاتش به نیروهای اسرائیلی در غزه و خاک اسرائیل نیروی نظامی و مهمات کافی دارد.

وال استریت ژورنال در گزارشی با استناد به داده‌های از طبقه‌بندی محرمانه خارج‌شده ایالات متحده می‌نویسد مقام‌های اسرائیلی پذیرفته‌اند که با وجود عملیات هوایی و زمینی سنگین در داخل غزه که به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شد، کابینه جنگ به هدفش در نابودی حماس دست نیافته‌ است.

این داده‌ها با استناد به ارتباطات رهگیری‌شده، تجزیه و تحلیل ویرانی‌ها در غزه، گشت‌زنی و نظارت پهپادها در نوار غزه و همین‌طور اطلاعات دریافتی از اسرائیلی‌ها، ابعاد تازه‌ای از عملیات اسرائیل در غزه را آشکار می‌کند.

به باور تحلیلگران نظامی، تاکتیک‌های حماس عبارت‌اند از اجرای عملیات در گروه‌های کوچک‌تر، مخفی شدن بین کمین‌های نیروهای اسرائیلی و همین‌طور پر کردن جای خالی همرزمان کشته‌شده‌شان در میدان جنگ.

سخنان چندی پیش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، مبنی بر اینکه جنگ علیه حماس ممکن است ماه‌ها به درازا بکشد، در مورد کارامدی عملیات تل‌آویو در خاک غزه تردیدهایی را در اسرائیل و فراتر از مرزهای این کشور ایجاد کرده است. در همین ارتباط، دولت بایدن نیز از اسرائیل خواست تا جنگ را به سمت عملیات هدفمند‌انه‌تر علیه رهبران حماس سوق دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های نظامی کنونی و سابق اسرائیل ادامه داد که اگرچه حماس در جنگ با اسرائیل هزاران تن از نیروهایش را از دست داده، بر اساس ارزیابی‌های ایالات متحده و اسرائیل، این گروه صرفا دنبال آن است که از این درگیری سر سالم به در ببرد.

حمله اوایل اکتبر حماس به جنوب اسرائیل که به گفته مقام‌های اسرائیلی یک هزار و ۲۰۰ کشته به جا گذاشت و بیش از ۲۰۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند، اسرائیل را به اعلام جنگ علیه این گروه با هدف «ریشه‌کن کردن» آن واداشت.

به گفته مقام‌های وزارت بهداشت حماس، جنگ اسرائیل علیه حماس در نوار غزه که با حملات هوایی سنگین آغاز شد و اندکی پس از آن با حملات زمینی ادامه یافت، بیش از ۲۵ هزار کشته به جا گذاشته است که نزدیک به دوسوم آن‌ها زن و کودک‌اند. همچنین به گفته دفتر امور بشر دوستانه سازمان ملل، این جنگ به آوارگی نزدیک به ۱.۹ میلیون تن از ساکنان این باریکه، یعنی نزدیک به ۸۵ درصد کل جمعیت آن، منجر شده است.

با اینکه در آمار وزارت بهداشت غزه، شمار قربانیان نظامی و غیرنظامی تفکیک‌نشده، وال استریت ژورنال با استناد به تخمین ایالات متحده می‌نویسد حماس پیش از جنگ بین ۲۵ تا ۳۰ هزار نیروی نظامی به‌علاوه هزاران شبه‌نظامی داشت. هم‌زمان، اسرائیل نیز تخمین زد که این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران بیش از ۳۰ هزار نیروی شبه‌نظامی دارد. بنا بر تخمین ارتش اسرائیل، نزدیک به ۹ هزار تن از نیروهای نظامی حماس در جریان جنگ در غزه کشته‌اند. به این رقم باید بیش از هزار نفری را هم که به ادعای اسرائیل در حمله هفتم اکتبر این گروه کشته شدند، افزود که این تلفات را در مجموع به ۳۰ درصد از کل نیروهای نظامی حماس می‌رساند.

اسرائيل همچنین تخمین می‌زند که ۱۶ هزار نیروی نظامی حماس زخمی شده‌اند که نیمی از آن‌ها به میدان جنگ باز نخواهند گشت اما براورد ایالات متحده با این رقم فاصله دارد. بنا بر ارزیابی مقام‌های آمریکایی، بین ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار و ۷۰۰ نیروی شبه‌نظامی حماس زخمی شده‌اند که بسیاری از آن‌ها می‌توانند دوباره به میدان نبرد بازگردند.

وال استریت ژورنال با ارجاع به دکترین نظامی ایالات متحده، ادامه می‌دهد که در نگاهی عمومی، نیروی نظامی متعارفی که ۲۵ تا ۳۰ درصد از پیاده‌نظامش را از دست بدهد، از نظر جنگی ناکارآمد محسوب می‌شود اما حماس یک نیروی نامنظم است که در یک جنگ دفاعی در یک محیط شهری متراکم می‌جنگد و به صدها کیلومتر تونل زیر غزه دسترسی دارد.

این گزارش به نقل از جوزف ووتل، ژنرال بازنشسته ارتش که فرماندهی عملیات نظامی ایالات متحده در خاورمیانه را بر عهده داشت، می‌افزاید: «تخمین‌های مرتبط با نیروی نظامی حماس حکایت از آن دارد که این گروه هنوز می‌تواند بجنگد؛ هر چند فشار بیشتری متحمل می‌شود و احتمالا یک نیرو به جای دو یا سه نیرو کار ‌می‌کند.»

از سوی دیگر، وال استریت ژورنال در این گزارش به یکی دیگر از جلوه‌های مقاومت حماس در شمال غزه اشاره می‌کند؛ جایی که زیر آتش هوایی و توپخانه و همین‌طور چکمه‌های پیاده‌نظام ارتش اسرائیل ویران شده و حماس در تلاش است تا با ایجاد گروه‌های کوچکی از پلیس و خدمات اضطراری برای گشت‌زنی در خیابان‌ها، اقتدارش را بازگرداند.

علاوه بر این، موشک‌پرانی شبه‌نظامیان حماس از منطقه‌ای در مرکز غزه به سمت اسرائیل این نگرانی را به وجود آورده که حماس در هر منطقه‌ای که تحت کنترل اسرائيل نباشد، به‌سادگی موقعیتش را تثبیت خواهد کرد.